Boktips: "Safety skills for Asperger Women"

Jag måste dela med mig lite här känner jag. Jag har autism, fick min diagnos för några år sedan (2007-2008) någonstans där, minns inte exakt, men det har varit en så otrolig utvecklingsbana för mig sedan dess. Allt jag har kännt och fortfarande känner, allt jag har svårt att förklara har fått ett namn, Asperger Syndrom!
När jag fick diagnosen så visste jag ingenting om vad det var. Och jag fick heller inte riktig någon förklaring på hur man är som person när jag fick diagnosen heller men det jag fått lära mig lite smått här och där har nu gett mig sån styrka att jag inte kan beskriva det. Jag fick min diagnos efter en utredning på Neuropsykiatriska mottagningen och under utredningens gång så gav de mig en om som de ville att jag skulle läsa "läs den här boken och se om du tycker att du känner igen dig i den" var deras ord. Boken jag fick hette "Jag hatar ordet normal: Vuxna med Asperger syndrom". Eftersom boken inte var min så vågade jag inte kladda och stryka under texter i den så jag tog en liten block jag hade och skrev av de rader jag tyckte stämde in hos mig, blev ju nästan att jag skrev av halva boken men så blev det. Jag känner igen mig så mycket!

November 2011, fick jag plats i en samtalsgrupp för de med Asperger Syndrom, som Asperger Center håller (eller vem det nu än är jag har svårt att hålla reda på alla olika namn). Samtalsgruppen varar i 6 veckor, en gång i veckan och gruppens storlek varierar lite tydligen, men i min grupp är det 8 personer inklusive mig (tror jag). Det som händer i gruppen är inte att man pratar om hur olycklig man är eller något sådant (fick en bild av hur det brukar se ut på filmer haha), det är 2 handledare som förklarar lite om hur man är som person om man har A.S och lite hur man upplever världen runtom, och med hjälp av denna grupp har jag verkligen fått saker och ting bekräftade för mig, jag känner mig verkligen bekväm i denna diagnos. ... om vi rullar på lite snabbt här då...

Så kommer vi till boken "Safety skills for A.S women", det var en bok som blev rekomenderad av A.S gruppens handledare och jag blev lite smått intresserad så jag gick hem och ville kolla upp lite via nätet, hittade en sida som sålde den och man fick läsa lite av bokens innehåll lite smått, fanns inte så många sidor men hur som helst, jag kan nog enkelt säga att jag egentligen bara kasta ett öga på texten och fastna för en enda rad. Det var det! Jag fastna på just denna text, besluta mig för att köpa boken och fick den hem för 1 vecka sedan. Jag har ännu inte hunnit läsa så mycket igenom den, men 1'a kapitlet är klart och jag vet att jag från och med nu inte kommer att ta skit från folk som inte tål mig och mina beteenden för little did they know; allt jag gör är A.S haha!

Nästa gång familjen eller vänner har svårt med saker och beteenden jag gör, den enda jag kommer att göra är att fiska upp denna bok ur väskan.
Jag kommer inte skriva vad som står skivet i boken (kanske kan göra det vid ett annat tillfälle, där jag tycker att jag känner igen mig i).. men denna bok har fått en så stor plats inom mig nu. Boken är mer skriven till de som har A.S om jag har förstått det här rätt, men jag kan nog lätt rekomendera denna bok till alla anhörig eller vän som vill lära sig mer om A.S. Det enda du behöver va  bra på är engelska för boken finns ej på svenska.
Författaren heter Liane Holliday Willey och hon har tydligen skrivit andra böcker om A.S också, dem står på tur i min lista känner jag redan. Men en så länge är det denna bok som gäller för mig.
Nu känner jag att det blev för mycket, ledsen ledsen, men nu ska jag ta lite tid och gå in i min fantasi värld och läsa lite av boken :)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0